tisdag 17 juli 2012

Fler blommor

Det har ju förstås blivit många fler detaljbilder från rabatterna, och jag kunde inte låta bli att bjuda på några fler...

Jag älskar allium! De där stora spretiga kloten på sina långa stjälkar... Och de är faktiskt väldigt fina när de är överblommade också. När jag köpte lökar i höstas köpte jag ett paket med både lila (Purple Sensation) och vita (Nigrum) allium. De vita är fantastiskt vackra, med mer klassiska blomblad. De blommade lite olika tidpunkt också, så njutningen varade länge. 


 Tidigt i våras började det också komma upp något som liknade gräslök och som jag inte kom ihåg att jag hade satt. Först trodde jag att det var ogräs, men tänkte att det nog var bäst att vänta och se vad det blev av det. Och det var tur, för nu har de börjat blomma och är en vacker, lite mindre, alliumvariant (Caeruleum).


Den roligaste blomman just nu är nog denna röda temynta (Squaw). Det ser lite ut som en alien tycker jag...  :-) De verkar trivas, är nog 1,5 m höga och verkar ha en tendens att växa väldigt bra. Kanske lite för bra, om ett par år kanske jag ångrar att jag satte dem. Men nu gillar jag dem!


Solbruden (Moerheim Beauty) verkar också trivas. De är också drygt en meter höga och har nyligen börjat blomma. I bakgrunden skymtar en klarblå riddarsporre som var den enda som överlevde min frösådd. Nåja, den kanske sprider sig till nästa år...


I vår stora betonglåda vid trappan växer det också ganska bra. Den ser rätt vildvuxen ut, blommorna lägger sig liksom mot solen, men jag gillar den ändå. Färgerna - starkt, nästan självlysande, lila stäppsalvia och neongulgröna blommor från daggkåpan - passar bra ihop med huset, trappan (som nu är helt grå) och det långa gräset som växer i bakkant av lådan.



Fingerborgsblommorna är både ståtliga och vackra tycker jag. Jag har både frösådda varianter och några som fanns här redan när vi flyttade in. Lite tråkigt att de bara blommar vartannat år...


När jag fick alla perenner till rabatten från svärmor förra året fick jag också en del av hennes vackra pioner. Ryktena säger att de inte blommar på ett par år om man flyttar dem - men ryktet verkar inte stämma... Tyvärr blommade de som bäst just den veckan vi var bortresta. Tur att vi har en blomma och en knopp kvar att njuta av...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar